Dag 4 en 5

27 oktober 2016 - Kyaikto, Myanmar

Dag 4 en 5
Eindelijk weer internet en dus een verslagje. Tis maar net geluk hebben of je verbinding hebt.
Vanmorgen vroeg met de bus richting Kyaiktiyo gegaan. Vroeg op en koffers konden niet mee omdat de grote bus de berg niet op kan. Dus tasje mee met schone kleding en gaan. Het gaat een rit worden van 5.5 uur.
Eerste stop is bij de militaire begraafplaats waar de militairen liggen van het Britse leger welke omgekomen zijn in de Tweede Wereldoorlog. Tussen liggen veel soldaten waar de naam niet van bekend is. In het midden van deze begraafplaats staan zuilen waar alle namen op staan (zie foto's). Erg indrukwekkend. Het valt ins op dat dit heel erg netjes onderhouden is. De mannen zitten op handen en voeten de tegels te schrobben. We zijn er niet achter gekomen of dit een soort van straf is of dat mensen dit echt doen voor hun werk.
Na de stop bij de begraafplaats doorgereden naar een veld waar lotusbloemen staan. Om daar te komen moest je een soort van bamboebrug over. Brug mag je het niet noemen. 2 brede stokken waar je overheen moest balanceren. Zo waar gelukt zonder in de blubber te vallen. Helaas konden we niet heel erg ver doorlopen omdat vanwege de regen van de avond daarvoor alles moeras was geworden. Wellicht volgende keer beter. Wel sjans van die boer. Heb ik weer. Drie lotusbloemen voor mij geplukt en allerlei pogingen om me te versieren. Gelukkig greep de locale gids in.. volhardende volkje dat dan weer wel.
Onze theepauze was bij een lokale eetgelegenheid aan de rand van de weg. Thee is overal gratis. De koekjes zijn niet zo heel erg een succes. Goed voor de lijn. Mega goedkoop gewoon. Tafel stond vol met eten en we moesten 1 euro afrekenen. Ik moest naar het toilet en werd ergens achter het erf opgestuurd. Ranzig gewoon wc is een gat in de grond en daar moet je het mee doen. Aparte ervaring en dit is in dit land heel gewoon. Wel gegaan hoor. Je hebt geen keus
Na een vrij lange rit aangekomen bij de plek berg waar bovenop ons hotel stond en het bedevaartsoord voor boeddhisten. Om hier te komen moesten we overstappen in een soort pick up met stoelen. Dit is het verhaal van de 6 plaatsen moeten vol anders vertrekt de bus niet. Mega stijl die berg met smalle wegen en haarspeldbochten. Maar het meeste bizarre was, we zaten in de middel off nowhere en achter ons zat er gewoon te bellen. Kunnen ze bij ons nog wat van leren Mijn bereik is bagger hahaha. Eenmaal boven ingecheckt in het hotel en vanuit daar kon je zo doorlopen naar The Golden Rock (Kyaiktiyo Pagode). Het verhaal is dat een kluizenaar een geschonken haar van Buddha 100 jaar in zijn knot heeft bewaard. De heilige man vroeg de koning om een rotsblok te vinden in de vorm van een hoofd waarop de haar kon worden bijgezet. Tissa vond deze en door magische krachten kwam de rotsblok op de huidige plek. De haar houdt hem op zijn plaats. Alle mannen proberen nog steeds om dit blok van zijn plek af te duwen. Vrouwen mogen dit niet. Veel mannelijke gelovigen plakken er als offer en eerbetoon bladgoud op. Het was erg mooi om te zien maar voor de rest is het daar zo smerig op de grond. Nog nooit meegemaakt bij een pagode. Je moet daar op blote voeten lopen. Ik wil niet weten waar ik allemaal ingestaan heb. Mensen spugen alles op de grond. Zo gor.
Terug in het hotel gegeten en ff tijd voor jezelf. Volgende dag terug naar yangon. In het hotel waar we zaten moesten via buitentrappen naar de kamers. Niet normaal maar gigantisch veel grote vlinders. Dat heb ik nog nooit gezien. Zo gaaf... Enfin volgende dag met hetzelfde busje weer naar beneden. Onderweg gestopt bij een dorpje wat een feest had en rondom het spoor een dorp gebouwd had. Ook weer super lief die mensen. Wij stoten daar spontaan en gelijk werden we bij het feest uitgenodigd, om te komen eten. Mensen hebben het niet breed daar maar voor iedereen is er eten, gratis!!! De dame op de foto vond mij wel erg aardig en sleurde me mee om hun tempels en Buddha's vol trots te laten zien. Echt de mensen zijn hier zo gastvrij en zo lief.
De dag eindigde met een bezoek aan de zittende Buddha's van de vier windstreken in Bago. Totaal 27 meter hoog. Grappige wat wij ontdekten was een vogelnest in een van de neusgaten van de Buddha.

1. Astrid:
    30 oktober 2016
    Op FB had ik ook gereageerd, maar die reactie was ineens weg. Misschien zie ik hem morgen weer, haha.
    Nog even hier ook dus : de wc's kunnen nog erger hoor! Ik durf te wedden dat wanneer je mijn foto's ziet ui Tibet, je je te pletter schrikt!
    Leuk om ook de verhalen over Boeddha te lezen. Ze lijken erg op die uit Nepal.
    Blijf genieten, en weet je, straks heb je zelf ook nog heel veel aan je eigen reisverhalen. Ik heb ze allemaal verwerkt in mijn foto-album.
    Ik blijf met heel veel plezier je reis volgen, en nogmaals, geniet ervan!
  2. Mandy:
    31 oktober 2016
    Dank je. Het is ook leuk om te schrijven. Er komt zoveel op je af dat je dingen vergeet. Dus ben zo blij met deze tip. Zoveel Buddha's hier maar ook tegen het kitsch aan. Vinden ze hier erg mooi hahaha. Nu vandaag met de trein naar Kalaw. Zal weer een ervaring worden. . Tot later
  3. Rtj:
    31 oktober 2016
    ik zie weinig strand en bruin op de foto,s van je all inclusive in myanmar
    zo kom je nog wit terug
  4. Mandy:
    31 oktober 2016
    Dat klopt. Dat heb ik ook niet geboekt.
  5. Rtj:
    niet? ook raar