Dag 8

30 november 2016 - Kalaw, Myanmar

Vandaag vroeg op gestaan want we moesten om 8 uur met de trein naar Kalaw. Bij het station aangekomen blijkt de trein vertraging te hebben. Niet 10 minuten maar gewoon ff 2.5 uur. Schijnt heel normaal te zijn. Tja de gids was niet afgebeld door de mensen van de tien dus stonden we om 8 uur voor Jan Doedel. Hoe ga je 2.5 uur overbruggen. Bleek een de dames een briljant idee te hebben. Vlakbij lag een tempel en opleidingscentrum voor jonge boeddhisten. Bleek het een oud klooster van teakhout te zijn uit het jaar 1800 (Shwenandawklooster). Dit was vroeger een onderdeel van het paleis. Door de tijd is het hout zwart geworden wat het een authentieke uitstraling geeft. Persoonlijk vind ik dit mooier dan al dat goud en wit. Neigt naar kitsch. Daarnaast lag.........
Hierna zijn we verder het dorp ingelopen en mochten we een kijkje nemen in een school. Alle kinderen dragen een groene doek met een witte blouse of id. De kleintjes hoeven dat nog niet. De lessen schelen niks met die van ons. Zelfde wiskundesommen lagen er. Alleen de dame die les gaf had zo bij het Koreaansr journaal kunnen gaan. Mijn God wat een stem.
Uiteindelijk konden we terug naar het station. Weer een ervaring op zich. Wij zitten luxe 1e klas. Trein komt er aan en wij willen instappen. Dat mag nog niet. 2e klas stapt in, de trein rijdt weg en komt na 10 terug op een ander spoor. Moest nog ff een paar wagons aankoppelen met die mensen erin die al eerder waren ingestapt. Vervolgens komt hij weer terug en dan pas mogen wij. We hebben ons doodgelachen. De treinrit gaat niet over een mooi spoor. Ramen staan open en de boomtakken vliegen je om de oren. Hoezo snoeien? Je kan er toch ook dwars doorheen? Naast mij zitten twee dames die twee manden bij zich hebben en daar vervolgens een halve Indische rijsttafel uithalen. Zakje rijst in hun hand en alle kleine gerechten worden erin geschept en gaan dus lunchen in de trein. Tja boterhammen doen ze niet aan.
Aangekomen in Kalaw hebben een grot met Buddha's bezocht (Shwe op min grot).In de grot kwam het water gewoon naar beneden. Ik vond het geen mooie bezienswaardigheid. Erg kitsch. Daarna doorgereden naar het monnikenschool. Daar staat de enige Buddha die van bamboe gemaakt is. In het gebedscentrum zijn de wanden voorzien van kleurrijke schilderingen. Hetgeen wat ik dan wel erg gaaf vond is dat achter de Buddha een kast stond met diverse flesje. Leek zand maar bleek de stoffelijke resten van monniken te zijn. Dag afgesloten in restaurant "De zeven zusters". Moet je geweest zijn volgens de reisgidsen. Moet ze gelijk geven. Erg gezellig, goed eten en met niks te vergelijken. Eet je overal onder tl-verlichting is het hoe echt gezellig. Verademing
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rtj:
    2 november 2016
    het is zo te lezen een zware vakantie